Kom igång – Webbhotell och domän

Webbhotell och domäner är för många nytt och det är inte alltid så lätt att veta vad alla tekniska termer betyder och vad man ska leta efter. Det finns hur mycket information som helst skrivet i det här ämnet på Internet men vi kände ändå att vi ville ha vår alldelles egen kom-igång-och-hjälp-guide för just våra kunder. På den här sidan kommer vi gå igenom vad som är vad i ditt domän-/webbpaket, var du hittar olika saker och lite inställningar som du behöver känna till.

Beställning
Domänregistrering
Kontrollpanelen
FTP
Epost
 

Beställning

I samband med att du gjorde din beställning hos oss så fick du ett e-postmeddelande med inloggningsuppgifter till vår kontrollpanel My City. Om det skulle vara så att du inte har fått det e-postmeddelandet kan det ha hamnat i ditt skräppostfilter på den e-postadress som du angav. Kolla bland skräpposten först och om du inte hittar meddelandet från oss ber vi dig kontakta oss för att få hjälp.
 

Domänregistrering

I samband med att vi får in din beställing skapas ditt konto hos oss och du får omedelbart tillgång till det. Inloggningsuppgifterna till kontrollpanelen My City finns i det e-postmeddelande som vi skickat till dig.

Domänregistreringar hos oss på City Network är helt automatiserade. En domän som du angivit att du vill beställa reserveras lokalt hos oss på City Network i samma sekund som du klickar på beställ men registreras först när din betalning är oss tillhanda. Betalar du med kort sker detta inom bara några minuter, väljer du att betala med faktura tar det upp till 3 bankdagar från det att du genomfört betalningen innan din betalning registreras hos oss och domänköpet går igenom i våra system.
 

Fördröjning av andra anledningar

En fördröjning, likt den som vi beskriver ovan, kan även inträffa i samband med att en domän flyttas till oss och/eller när namnservrarna uppdateras.
 

Preview-adresser

Så snart du fått tillgång till ditt konto kan du omedelbart komma igång och bygga din hemsida och sätta upp dina e-postkonton. Eftersom att det, genom vår automatiserade process, kan bli fördröjningar innan själva domänen fungerar, tillhandahåller vi dig så kallade preview-adresser. Detta är dina tillfälliga adresser som du använder för att se hur din sida kommer att se ut när den är klar. Preview-adresserna finns på startsidan i My City.
 

Kontrollpanelen

I My City kommer du åt och kan administrera allt som rör ditt webbhotells- och domänkonto samt andra tjänster som du har hos oss. My City kan delas upp i två delar. En faktureringsdel och en administrationsdel.
 

Fakturering

  • Här återfinns till exempel kontaktinformation och vilken faktureringsadress vi har till dig. Det är viktigt att dina kontaktuppgifter är uppdaterade och aktuella då det endast är via dessa kontaktuppgifter som vi till exempel skickar ut lösenord till dig.
  • Här finns även alla dina fakturor samt betalningsmöjligheter, information om vilka tjänster du har och möjligheten att beställa ytterligare tjänster och domäner.

 

Administration

  • Här hittar du information och valmöjligheter för ditt webbhotell med bland annat val av servermiljö och inställningar. Det går att välja Windows- eller Linux-server och det går även bra att byta kostnadsfritt mellan de båda.
  • Möjligheten att administrera e-postkonton. Lägga till/Ta bort konton, byta lösenord för e-postkonton. Det går att lägga upp alias, forwarding och frånvaromeddelanden. Här kan du även skapa mailinglistor för att skicka ut mail till grupper av personer.
  • Det går att lägga till/ta bort ftp-konton, välja rootkatalog och byta lösenord.
  • Skapa och ta bort databaser och administrera konton för databaserna.
  • Här kan du även hantera all information om dina domäner. Du kan byta namnservrar och administrera vilka records som skall finnas i er DNS-zon. Det går även att hämta ut auktoriseringskoder för domanflytt samt följa status på pågående flytt.

 

Webbkonto/FTP

För att komma åt ditt webbhotellsutrymme och publicera din hemsida rekommenderar vi att du använder dig av ett FTP-program. Ett FTP-program är ett program som överför filer mellan din dator och en dator som finns någon annanstans. Till exempel den webbserver som din hemsida skall ligga på. Det finns många bra FTP-program på marknaden och om du inte redan har hittat din favorit rekommenderar vi ”FileZilla”. Det är både tydligt och lättanvänt.

FileZilla, som är gratis att använda, kan du hämta hem här: http://filezilla-project.org/download.php

För att koppla upp dig mot ditt konto via ftp behöver du ange ett antal uppgifter. Vad uppgifterna kallas kan skifta från program till program så vi anger några alternativ inom parantes. Uppgifterna för ftp som finns i ditt välkomstmail är:

  • Värd (host, fjärrserver, adress)
  • Användarnamn (username, UserID, konto)
  • Lösenord (password)

Om du får problem med att få en lyckad uppkoppling, trots att du har angivit rätt uppgifter, kan det bero på en inställning i ditt FTP-program. Leta rätt på inställningen Passive Mode och aktivera den och försök igen. Om du fortfarande inte lyckas koppla upp, kontakta oss så hjälper vi dig.
 

E-post

E-posttjänsten som du får hos oss kan du nå på flera olika sätt. Du anger samma inloggningsuppgifter oavsett hur du läser din e-post.
 

Webbmail

Webbmail är ett bra alternativ för dig som inte alltid sitter vid samma dator utan vill kunna nå dina e-postmeddelanden från vilken internetansluten dator som helst. Din webbmail når du via mail.citynetwork.se och det går även bra att nå den genom att byta ut “citynetwork.se” mot din egen domän, exempelvis mail.dindomän.se.
 

Outlook/Thunderbird

Givetvis finns det möjlighet att även konfigurera din mail lokalt på en eller flera datorer. Vilken e-postklient du använder dig av är en smaksak och inställningarna i klienterna ser lite olika ut. De olika uppgifterna som man behöver använda sig av är dock de samma oberoende av vilken klient man använder.
 

Smartphone

På samma sätt som du installerar e-post i en e-postklient kan du lika enkelt installera din e-post på en smartphone. En beskrivning på hur du manuellt aktiverar ett e-postkonto i din iPhone finns här. För iPhone finns det också en färdig profil som du kan ladda ned direkt via din telefon. Du surfar då till http://mail.citynetwork.se och följer guiden där. För Android behöver du manuellt installera e-posten med hjälp av uppgifterna nedan.
 

Skillnaden mellan POP3 och IMAP

Vi erbjuder både POP3- och IMAP-mail. Vad är då skillnaden mellan POP3 och IMAP? Enkelt uttryckt kan man säga att POP3 laddar hem mailen från servern till din klient och mailen försvinner då från servern. Det innebär att du inte längre kan komma åt dem från din webmail eller någon annan klient. När det gäller IMAP så laddar man inte hem mailet från servern utan det ligger kvar en kopia. Fördelarna med detta är att mailet finns kvar på servern och går att komma åt från webmail och övriga klienter. Nackdelen är att man måste håla koll på att man inte fyller upp sin mailbox. Hos oss är dock risken för att fylla upp en mailbox väldigt liten, du får nämligen upp till 10GB utrymme för varje mailbox.
 

E-postinställningar

Vilka är då de olika uppgifterna som behövs för att konfigurera mailen i en lokal mailklient?

De uppgifter du behöver är ett användarnamn och ett lösenord samt namnet på mailservrarna. Användarnamnet är alltid din e-postadress och mailservrarna för både inkommande och utgående mail är “mail.citynetwork.se”.

Utöver dessa inställningar behöver du även ändra vilken port som den utgående mailservern kommunicerar via. Rätt port här skall vara port 587. Man behöver även tala om att SMTP servern kräver autensiering. Här skiljer det lite hur det ser ut i de olika mailklienterna men om man måste ange det så sker autentiseringen via lösenord med okrypterad text/plain text.

 

Användarnamn Din e-postadress
Lösenord Detta kan administreras via din kontrollpanel
Inkommande mailserver
(POP3 alternativt IMAP)
Exempel: mail.citynetwork.se
Utgående mailserver
(SMTP)
Exempel: mail.citynetwork.se
Portar
POP3
IMAP
SMTP

110 (standardport behöver inte ändras)
143 (standardport behöver inte ändras)
587
Utgående server kräver autentisering Lösenord med okrypterad text/plain text