Spelmässan EVA11 i Buenos Aires, del 2

EVA 2011 - CMD EntranceIgår berättade vi lite kort om spelmässan EVA och vårt deltagande. Här kommer ytterligare en rapport om mässan och tävlingarna Codear, Corear och Sapo Awards  och tankar kring vårt första publika event i Argentina.

 

 

Cloud Computing och City Cloud för spelutvecklare

Orange, our color!City Network har 5 stora tjänster: cloud computing, webbhotell, domäntjänster, dedikerade servrar, online backup. Den som fick mest uppmärksamhet under mässdagarna var, föga förvånande, City Cloud.
Vi träffade många utvecklare från andra företag, liksom förbipasserande, som planerar att lägga till en multiplayer-komponent till sina iPhone / iPad eller Android spel. Medan Apple och exempelvis OpenFeint kan erbjuda en enkel poäng back-end, behöver du trots allt en egen server om du behöver gå ett steg längre och göra något eget. Infrastruktur som tjänst som City Cloud tillhandahåller är idealisk för den här situationen eftersom du kan börja med en enkel och billig server och sedan skala upp när du behöver. Det våra besökare upplevde som mest imponerade var hur enkelt det var att skapa sina servrar i vårt gränssnitt och hur det i sin tur fick dem att direkt förstå kraften och möjligheterna med att kunna provisionera virtuella servrar med ett enkelt knapptryck.

 

Codear, Corear och Sapo Awards

Varje år tävlar och prisas ett antal individer och spelföretag genom tävlingarna Codear, Corear och Sapo Awards.

Codear

Tack vare en handfull människor, som Daniel Benmergui, hyllad indieutvecklare och skapare av “Today I Die”, Agustín Perez och andra, hålls den lokala indiescenen levande. Genom små men fokuserade tävlingar som kallas Codear kan alla utvecklare att delta genom att skapa ett spel baserat på en för tävlingen given regel. Några tidigare exempel är “Single screen RPG”, “100×100 Pixels”, “Banner games” eller “Single Boss Challenge”. Tävlingen ökar och tränar deltagarnas kreativitet inom vissa designområden men mestadels är det en rolig grej och något som många utvecklare kan vara med och dela i.

Corear

Corear är en liknande tävling men med fokus på musik för tv-spel. Tävlingen skapades av Juan Linietsky och Alejandro Iparraguirre från Codenix. Deltagarantalet har ökat stadigt år efter år och ger ljudkonstnärer chansen att visa upp sina skapelser.

Sapo Awards

“Sapo” betyder “padda” på spanska och är ett traditionellt gammalt spel, välkänt i Argentina och andra länder i latin Amerika. Årets paddor tilldelades:

  • PC spel: Bunch of Heroes av NGD Studios
  • Sociala spel: The Moops Challenge av Heavy Boat
  • Smartphones: Falling Fred av Dedalord Games
  • Web: Cardboard Box Assembler
  • Reklamspel: Jumping Finn av Heavy Boat
  • Konsol: Ark of Ink av Sabarasa
  • Årets spel: Bunch of Heroes av NGD Studios

 

Vi är oerhört glada över att ha varit med på mässan som för övrigt är vårt första stora event här i Argentina. Det hjälper oss onekligen att få fotfäste i både den här och andra regioner. Nu återgår vi till våra normala rutiner och tar med oss många nyttiga samtal och lärdomar.

Vi kommer troligen återvända till mässan nästa år och hoppas på ännu fler besökare och en större närvaro.

Bunch of Heroes

Im the marketing manager at City Network and I publish news and updates from the company.

Facebook Twitter LinkedIn Google+ YouTube