En genomgång av SEO

Stop Sign Många tror att SEO är en sorts magi, men när man börjar titta på de grundläggande kraven blir allt mycket tydligare och mer förståeligt.

Det finns många termer inom SEO som du kommer att stöta på när du börjar förkovra dig inom ämnet som t.ex. delvis indexerad, dålig ranking, straffad, sitemaps, inlänkar, no follow och så vidare…

Stop Sign by thecrazyfilmgirl CC (by)

En sökmotors huvuduppdrag är att lista relevanta förslag utifrån en förfrågan. Det är därför en webbplats kan bli drabbad av sämre placeringar, det är också därför nya webbplatser klättrar och en del gamla försvinner från sökmotorernas träfflistor. Det är alltså viktigt att förstå vad som påverkar din webbplats positivt samt negativ.

Men även om din webbplats fyller alla kriterier som du tror är viktiga kan det snabbt förändras vid en uppdatering av algoritmerna som styr sökresultaten.

Att arbeta med SEO är helt enkelt att förstå vad som är dåligt för placeringar och arbeta med att ta bort sådana faktorer från sin webbplats.

För att göra det lite lättare och överskådligt så kan man använda sig av en ”checklist”

Saker som man absolut inte skall göra:

  1. Har du drop down menyer som navigering (inte java eller css menyer)? Sökrobotar kan inte fylla i formulär…
  2. Använder du flash för navigering? Sökrobotarna förstår inte flash…
  3. Är din webbplats helt byggd i Flash? Sökrobotarna förstår inte flash…
  4. Har du en så kallad ”splash” sida, alltså en pop up sida på startsidan? Du kastar bort den viktigaste sidan på hela webbplatsen.
  5. Använder du utdaterade Frames för att visa din webbplats? Sökrobotarna har svårt att förstå vilken sida som är viktig dessutom länkar de inte till varandra så de framstår som trasiga undersidor.
  6. Inkluderar din webbplats URL:er cgi-bin eller långa sifferkombinationer? Sökrobotarna ser att det finns massa dynamiska material som gör att de kan fastna i en ”spindel fälla” som blir en evighetsloop för dem. Ser de en sådan URL så undviker de att indexera den.
  7. Har dina URL:er Session id:s eller User id:s? Samma svar som punkt 6.
  8. Är din webbplats spridd över flera olika domäner? Din PageRank kommer att påverkas negativt samt att du signalerar att en annan sida som du äger konkurrerar på samma söktermer.
  9. Har du samma Titel tagg på alla undersidor? Relevansen blir helt enkelt dålig samt att du missar massa trafik då titeln på sidan skall avspegla innehållet.
  10. Har du indexerade ”fel sidor”, 404 sidor osv…? Vill du att en användare av Google skall få ett felmeddelande som första intryck av din hemsida, du skrämmer bort besökare med sådant material indexerat.
  11. Använder du ”läs mer”… för ankar-text i länkar? Du tävlar antagligen inte om att synas högst upp på sökmotorerna på söktermen ”läs mer”…
  12. Använder du felaktiga redirects? Sidan kommer efter ett tag försvinna från index.
  13. Har du någon text som är dold, som bara finns för sökmotorerna? Du kan bli straffad av sökmotorerna och tas bort från index.
  14. Använder du dig av en överdriven mängd ”sökord” i texterna? Kan framstå som ”spammigt” och straffas av sökmotorerna med sämre placering som resultat eller som värst borttagande från index.
  15. Anmäler du din webbplats till flera sökmotorer? Fyller ingen funktion.
  16. Försöker du synas på dina konkurrenters varumärken? Har ni inget godkännande från dem så kan de stämma er eller kontakta sökmotorerna för ett borttagande från index.
  17. Har du dubbelt innehåll av sidor med minimal skillnad av innehåll? Du gör det svårt för sökmotorerna att veta vilket innehåll som är viktigast, kan leda till att du inte får en bra indexering.
  18. Har du undersidor som skickar vidare besökaren mot deras vilja? Bryter mot Googles guidelines. Kan straffas genom borttagande från index.
  19. Har du autogenererat innehåll på din webbplats(skrapat från någon annan)? Du stjäl andras material, kan fungera ett tag men kommer irritera de som du stjäl materialet från. Se tidigare post här på bloggen om samma ämne: http://blog.citynetwork.se/blogg/vad-gor-man-om-nagon-snor-ens-story-svar-uppskattas/
  20. Döljer du något innehåll från sökmotorerna men visar det för besökare? Det finns flera typer av sökrobotoar, en del maskerar sig som vanliga besökare med enda syftet att identifiera dolda sidor och ta bort dem från indexet. Det är dessutom fult att dölja något för sökmotorerna och visa något annat än vad som finns, det förbättrar inte sökresultaten utan försämrar dem snarare.

Har du läst igenom hela posten och fått en ”aha” känsla så är du på rätt väg med din webbplats.

Kanske du skrivit ut listan och hängt den på väggen för att konstant påminna sig själv om vad man inte ska göra… Bra! Det är lätt att glömma bort hur viktigt det är att sökmotoroptimera sin hemsida.

  • cv

    cx