Att satsa på sociala medier! Blogg

Välkommen till 6:e delen av “Att satsa på sociala medier! Hur och varför?“, som ska handla om Bloggen. Ordet Blogg är en förkortning av Webblogg (på engelska weblog) och betyder således något i stil med Webbjournal eller Webbdagbok. Bloggen anses vara den centrala delen i en satsning på sociala medier. Välkommen in …

Historia

Som jag nämnde inledningsvis så är bloggen egentligen en digital dagbok som har råkat bli populärt på grund av sökmotorerna. Eller är det verkligen så? Åsikterna skiljer sig i frågan och det inte det som är det viktiga just nu. Med tanke på att bloggens födelse skedde innan sökmotorerna hade hunnit bli ett måste så kan man kanske tvivla över det förra påståendet men jag sa ju att det inte var det viktiga just nu så vi lämnar den debatten åt ett annat tillfälle.

Links from the Underground av Justin Hall från 1994 anses vara den första personligt skrivna bloggen

Enligt wikipedia så föddes bloggen 1994 och det stora popularitetsgenombrottet för Sverige skedde 2004.

Det publika genombrottet för bloggen i Sverige kom först efter jordbävningen i Indiska oceanen 26 december 2004. Många bloggar visade sig mycket effektiva för snabb kommunikation och publikation. Det sattes upp listor på bloggar på plats av svenskar i Thailand. Det visade sig vara snabbare och effektivare än att gå via media och myndigheter.

Annonseringen på populära bloggar har också drivit populariteten framåt då det har varit möjligt för folk (vanligt folk) att tjäna pengar på att skriva bloggar.

Bloggens centrala roll

I och med att sökmotorer älskar text så är bloggen av mycket stor vikt för din hemsidas sökbarhet. Sökmotorerna, som jag nämnde i artikeln “Att satsa på sociala medier! Sökmotoroptimering” går på många olika faktorer och bland några viktiga har du besöksvärdet, uppdateringsfrekvensen och inlänkar. Alla dessa faktorer omhändertas av bloggen. Skriver du exempelvis ett blogginlägg om dagen så har du en relativt hög uppdateringsfrekvens. Skriver du sedan om saker som drar många läsare så ökar du i popularitet. Om många länkar till dina artiklar utöver detta så har du i stort sett garanterat dig själv en bra placering på träfflistan. På så sätt har du uppfyllt två viktiga uppgifter. Trafik och sökbarhet. Din exponering är garanterad. Detta förutsatt att du sprider din bloggs existens på ett bra sätt. Syns du inte så finns du inte!

Hur bloggar du?

Vilken miljö?

Antingen så väljer du en gratistjänst som erbjuder dig möjligheten att skapa en blogg eller så implementerar du en egen. Hur du implementerar en egen kan du läsa om i artikelserien “WordPress historia, funktionalitet och guider“. Fördelen med att ha en egen är att du behåller din trafik och kan i mycket större utsträckning justera din sida i förhållande till din statistik. Vissa bloggtjänster är kraftfulla men du delar upp din trafik och det gör det hela krångligare. Rådfråga med någon som kan detta innan du bestämmer dig, det kan vara krångligt att flytta din blogg om du bestämmer dig för en ny plattform vid ett senare tillfälle.

Det finns flera miljöer än WordPress. Bland annat finns Drupal, Joomla och en hel del fler. Titta gärna igenom de innan du bestämmer dig. Olika miljöer passar bättre för olika syften nämligen. WordPress styrka är ett den är väl spridd och börjar bli standard. Många fristående utvecklare är inblandade i utvecklingen av WordPress och det gör miljön framtidssäker. WordPress har dock en del prestandaproblem i dagsläget.

Vilken editor?

När du väl valt bloggmiljö så bör du välja ett editeringsverktyg som passar dina behov och kunskaper. WordPress har ett eget inbyggt som du kommer åt från vilken dator som helst, men du kan installera en fristående bloggeditor på din lokala dator. Bloggeditorerna kan ha användarvänligare gränssnitt. Dessvärre sker oftast konverteringsproblem vid publicering. Detta beroende på konfiguration och en del andra saker. testa dig fram och se var du landar.

Exempel på bloggeditorer som installeras på din dator:

  1. LiveWriter
  2. BlogJet
  3. FlockBrowser
  4. Deepest Sender
  5. Ecto
  6. Bleezer
  7. Newz Crawler
  8. w.bloggar

Exempel på online-editor:

  1. Writetomyblog

Det finns givetvis många fler att tillgå på nätet. Tipsa gärna om någon/några genom att kommentera denna artikel.

Vad ska man blogga om?

Det är bara du som vet vad du ska skriva om. Tycker du att du har svårt att hitta ämnen att skriva om så kan din närvaro i de olika sociala kanaler ge dig uppslag. Pratar du, exempelvis, ofta med personer med gemensamma intressen eller kunder som nyttjar dina produkter/tjänster så inser du ganska snart vad du skulle kunna skriva om. Med blogginläggen håller du dina kontakter uppdaterade om vad du sysslar med, om de senaste trenderna/teknikerna inom området och du kan även skriva om saker du upplever under tiden som din verksamhet pågår. Det finns otaliga artiklar ute på nätet som ger dig råd om vad du ska skriva om, kolla genom några av dessa artiklar om du känner att du behöver det.

Skriv något som dina läsare vill läsa om, något som ger mervärde, något som är relevant men också om något som visar hur bra du är på att vara människa, hur bra ditt företag är att jobba på osv. Transparens och öppenhet uppnår du enkelt och smidigt med hjälp av bloggandet.

Nästa punkt

Social Factory loggoNästa artikel kommer att handla om Facebook. Under tiden så är du välkommen att besöka vår blogg (klicka på bilden till höger). Där kan du läsa om sociala medier ur de flesta perspektiven.

Foto: onpage-offpage-seo av Businessminder