Att satsa på sociala medier! Facebook

Välkommen till 7:e delen av artikelserien “Att satsa på sociala medier! Hur och Varför?” som ska handla om Facebook. Nu när strategin sitter, policyn är utstakad, kunskapen om vilka kanaler som finns är total, vad Google är, hur sökmotoroptimering går till och hur stor vikt bloggen har i din satsning på sociala medier så är det dags att göra en djupdykning i de sociala kanalerna som nämnts i tidigare artikel. Vi börjar med den största av de alla: Facebook.

Facebooks historia!

I februari 2004 släpptes sajten www.thefacebook.com, en sajt utvecklad av Harvardstudenterna Mark Zuckerberg , Eduardo Saverin, Dustin Mokovitz, Chris Hughes och Andrew McCollum. I början var sajten bara öppen för Harvard men släpptes sedan till andra universiteten, gymnasier (krävde inbjudan då) för att så småningom även tillåta vissa stora företag såsom Microsoft, Apple osv.

Augusti 2005 köptes domänen facebook för 200 000 dollar och sajten fick sitt nuvarande namn. Efter många protester så släpptes sajten fri för alla över 13 år med fungerande mailadress i september 2006.

Facebooks stora genombrott skedde i samband med massakern på Virginia Tech den 16:e april 2007. Elever som gick på skolan rapporterade löpande  om händelserna där 32 människor bragts om livet. Från och med den dagen har Facebook ökat lavinartat (med undantag för en händelse nyligen då antalet medlemmar minskade).

Bild från UPI

Den första investeringen som gjordes kom från en av Paypals grundare, Peter Thiel, som i juni 2004 investerade 500 000 dollar. Den 24 oktober 2007 meddelade Microsoft att man hade köpt 1,6 % av Facebook för 240 miljoner USD. Idag värderas bolaget till ca 50 miljarder dollar, dvs 100 000 gånger det beloppet Peter Thiel satsade.

Facebook en träffpunkt

I begynnelsen var Facebook mera en träffpunkt för privatpersoner med endast rekreativa syften, men i takt med Facebooks enormt ökande medlemsantal så har intresset från näringslivet ökat exponentiellt. Numera är Facebook en självklar marknadsföringsportal, för små till stora företag. Den sociala, ekonomiska och demokratiserande effekten Facebook har på allt och alla idag går ingen förbi.

Facebook, det nya Internet?

Facebooks storhet och enorma ambitionsnivå gör det till ett av världens största webbplattform.

Facebook inför nästintill dagligen nya funktioner och förbättringar till sin sajt. Många spår och befarar att Facebook kan ta över Internet, såsom Google försöker göra med deras Chrome OS.

Bild från Techrate.se

Varför ska du finnas på facebook?

Det finns nog flera anledningar att finnas där än att inte finnas där, detta om du är en verksamhet. De privata argumenten diskuteras inte i denna artikel. Med sina snart 700 000 000 medlemmar är Facebook en enorm potentiell kundbas för alla verksamheter.

Bild från Demobanken

Facebook har gjort marknadsföringen mera demokratisk på så sätt att nu har alla företag möjlighet att synas för en bärbar kostnad. Kostnaden beror givetvis på hur omfattande din satsning är men annonseringskostnaderna på Facebook är allt annat än outhärdliga. Dessutom kan en hel del marknadsföring göras kostnadsfritt på Facebook. Det är gratis att lägga upp en Facebooksida om ditt företag på Facebook till exempel. På så sätt styr du själv hur omfattande din satsning ska vara. En av de stora styrkorna med att finnas på Facebook bortsett från att mer än hälften av den svenska befolkningen finns där är att mycket av Facebooks funktionalitet är anpassad för att träffa relevanta personer. Med det menar jag att du kan nå potentiella kunder i förhållande till deras profil, du slipper nå ut till irrelevanta kunder. Du slipper synas bland dem som inte är intresserad av det du erbjuder kanske är en mer korrekt formulering.

Bild från tipdeck.com

Hur ska du finnas på Facebook?

Det avgör givetvis du själv men här kommer några olika möjligheter som finns tillgängliga för dig som vill synas på Facebook. Kom ihåg att alltid ta del av regelverket som ligger bakom användandet av Facebook, det är till exempel inte tillåtet att skapa en profil i företagets namn, men det är framförallt begränsande. Du kan endast ha 5000 vänner på en profil och du kan inte skapa snygga interaktiva landningssidor med en profil. Hur du skapar en Facebooksida kan du läsa om i vår blogg under artikeln “Att skapa en Facebooksida“. Har du ett Facebook-konto som egentligen är en sida om ditt företag så råder jag dig att konvertera det till en sida.

Bilden ovan visar de olika typer av Facebook-sidor som finns. Varje typ har sina egenskaper, titta gärna genom de olika typerna för att bilda dig en korrekt uppfattning om vad som bäst motsvarar dina behov.

Härifrån börjar själva marknadsföringen. Hur du ska få gillare och vilken typ av marknadsföring du vill bedriva varierar i förhållande till resurser och syfte. Det finns mycket att läsa om detta också. Jag har bland annat skrivit lite om hur du får fler anhängare till din Facebook-sida och även om hur du snabbt får anhängare dit. Faktum är att jag har skrivit en hel del om Facebook.

Nästa punkt

Social Factory loggoNästa artikel kommer att handla om Twitter. Under tiden så är du välkommen att besöka vår blogg (klicka på bilden till höger). Där kan du läsa om sociala medier ur de flesta perspektiven.

Trevlig midsommar önskar vi er på Social Factory!