Att satsa på sociala medier! Twitter

Välkommen till 8:e delen av artikelserien “Att satsa på sociala medier! Hur och Varför?” som ska handla om Twitter. Nu när strategin sitter, policyn är utstakad, kunskapen om vilka kanaler som finns är total, vad Google är, hur sökmotoroptimering går till, hur stor vikt bloggen har i din satsning på sociala medier och hur stor nytta du har av Facebook för din marknadsföring så är det dags att göra en djupdykning i det som kallas för microblogg, Twitter.

Historia

Twitter fyllde nyligen 5 år och har haft en lite annorlunda utveckling än Facebook. Twitter är dock inne i en exponentiellt växande fas och befäster därmed sin plats inom de sociala medierna som har betydelse.

Officiellt grundades Twitter mars 2006 och släpptes i juli samma år av Jack Dorsey, Biz Stone och Evan Williams. Det finns alternativa versioner och jag lämnar forskandet och tolkandet åt läsaren. I en artikel av Business Insider kan du läsa en av de avvikande versionerna.

Microblogg

Anledningen till att Twitter kallas en mikroblogg är att den tillåter bara 140 tecken per “kvittring”/”twittring”/”tweet”. Tar ditt budskap mer än 140 tecken får du antingen skriva en tweet till eller länka till en sida/bild/film. Oavsett syftet med denna begränsning så har Twitter idag fått ett rejält fäste i sociala media-sfären.

Varför Twitter då?

Anledningen till varför du ska synas/höras/läsas på twitter är enkel. På twitter finns de influerande personerna. Med det sagt betyder det inte att andra kanaler inte har inflytelserika personer men twitter har tagit det delen av “marknaden”. Twitter är en värld där man med korta tillrop skanderar sina budskap och lockar personer inom samma eller riktade genrer att ta del av det man har att visa/säga osv.

I början på min twitter-sattsning, till exempel, minns jag att jag tänkte att detta kan inte vara något. Jag ville se bilder och läsa utförliga uttalanden, om inte annat, skriva utförliga uttalanden. Det visade sig ganska fort att jag hade fel, ganska mycket fel till och med. Via twitter har du allt att vinna, en genomtänkt och optimerad satsning på twitter ger dig och din relevanta omgivning det du/den behöver för att fungera på ett optimalt sätt. Det finns mängder med exempel men det stora är att via twitter uppnår du allt en verksamhet kräver och behöver från ditt kontor i realtid.

Många företag erbjuder idag support via twitter. Visste du att en studie visar att ett utrett ärende via telefon som tog 3 minuter upplevdes som segt medan ett ärende utrett via twitter på 15 minuter upplevdes som snabbt och personligare? Du skapar enkelt mervärde med twitter. Detta kräver dock din närvaro vid datorn? Både ja och nej! Det finns verktyg som kan notifiera dig varje gång just du eller din verksamhet fått ett meddelande, då hinner du kanske avsluta det du håller på med och ta i tu med twitter-ärendet efter. Det finns dessutom mängder med olika verktyg för twitter som analyserar i stort sätt allt. Dessa analyser kan ge dig värdefull information inför eventuella förbättringar med mera.

Hur gör man?

Två personer framför en laptopDet finns en jargong på twitter, precis som överallt annars! Vet du inte vad #FF eller RT är? Lugn, du lär dig så småningom, dessutom kan du fråga folk i flödet eller googla. Allt löser sig och för det mesta är folk på twitter mycket trevliga och mycket tjänstevilliga! All goodwill är bra PR om inte annat!

Givetvis finns det också en viss mängd onödig information som flödar. Vissa skriver att de sk ut med hunden, ta en dusch eller gå och träna. Det kan te sig lite irriterande i början men efter ett tag så inser du att det ingår i det dagliga flödet hos de du följer eller som följer dig. Jag råder dig dock att erbjuda dina följare content, dvs relevant information som du vet eller hoppas de har nytta/glädje av annars tappar du följare till slut.

När du väl börjat bekanta dig med Twitter kommer du säkerligen behöva ta en titt på de olika verktygen som finns. Det kan vara allt ifrån att spåra varifrån dina tweets sends ifrån till hur dina relationer till dina följare eller de du följer ser ut rent grafiskt. Jag har skrivit om några verktyg för twitter på min blogg. Där hittar du en hel del intressant om Twitter. På min blogg hittar du t.ex. en artikel om när på dygnet du får bäst respons från dina tweets och mycket mer.

Bild från Folkuniversitetet.se

#Hashtag

Kvinna korsar fingrarna till en hashtagHastaggar är egentligen kanaler, ämneskanaler. Om du till exempel pratar om resor så kan du hashtagga ordet resor genom att skriva #resor, då kommer din tweet ingå i flödet #resor. Vissa följer dessa kanaler av olika anledningar, då kan de ta del av det du sa utan att behöva vara en följare. Jag bevakar till exempel #socialmedia för att jag är mycket intresserad av ämnet, jag hittar dessutom intressanta personer/organisationer på den kanalen.

Beträffande #FF (#FFSE i Sverige) så står det för Follow Friday. Om du vill rekommendera någon till dina följare får du endast göra det på fredagar och bör då hashtagga ordet #FF (eller #FFSE i Sverige) någonstans i din tweet så att de som följer #FF-kanalen kan se att du rekommenderat någon. Det bästa är om du dessutom säger varför du tycker folk ska följa denna person/organisation.

RT står för ReTweet! Om du har skrivit något som berör eller intresserar någon som i sin tur tycker att andra borde ta del av det du skrivit så retweetar de de, dvs att de ekar det! man brukar tacka personen som RT:at ditt inlägg.

hashtags.org finns en lista på de aktuella mest frekventa hashtaggarna. Tittar du på hashtaggen #ff så ser du att det är på fredagar den förekommer. Generellt sett kan du ta del av en hel del Twitter-statistik på Trendistic. det finns flera sajter för hashtaggar.

Bild från BubbleCow

Användningsområde

Det bästa sättet att illustrera användningsområdet är att exemplifiera med en video. En känd biltillverkare gjorde an Twitter-kampanj som fick enormt genomslag, se för dig själv i filmen nedan:

Nästa punkt

Social Factory loggoNästa artikel kommer att handla om YouTube. Under tiden så är du välkommen att besöka vår blogg (klicka på bilden till höger). Där kan du läsa om sociala medier ur de flesta perspektiven.

Trevlig sommar önskar vi er på Social Factory!