Att satsa på sociala medier! YouTube

Välkommen till 9:e delen av artikelserien “Att satsa på sociala medier! Hur och Varför?” som ska handla om YouTube. Nu när strategin sitter, policyn är utstakad, kunskapen om vilka kanaler som finns är total, vad Google är, hur sökmotoroptimering går till, hur stor vikt bloggen har i din satsning på sociala medier och hur stor nytta du har av Facebook och eller Twitter för din marknadsföring så är det dags att titta på det rörliga, YouTube.

Videokanalen för alla

I february 2005 skapade tre före detta PayPal-anställda en videosida i syfte med att ge folk möjligheten att dela med sig av sina filmer. I november 2006 såldes YouTube för 10 miljarder kronor till Google. Sidans popularitet blev ett faktum och dess funktionalitet har utvidgats konstant. YouTube ger dig på så sätt möjligheten att dela med dig av rörlig information på ett sökmotor gynnsamt vis. Dina filmer kan spridas, kommenteras med enkelhet vilket är en stor fördel för din sociala marknadsföring.

Bild från SVT

Genom att lägga upp sina filmer publikt på en server slapp man skaffa en massa lagringsutrymme och snabba uppkopplingar till en egen server. Lagringen och trafiken skedde på en annan server, gratis! Många finesser lades till med tiden, såsom reklam på filmsnuttarna till exempel.

YouTube hade en enorm social impakt på folk när klipp från privatpersoner i vardagssituationer publicerades, ett mycket känt exempel är filmen om killen som lärt sig spela gitarr själv genom en online-tjänst som heter Guitar Master Pro. I dagsläget har filmen haft knappt 91 miljoner tittare!

Den sociala impakten

Bortsett ifrån ovannämnda exempel har YouTube även innehaft många filmer på händelser runt om i världen som skildrat naturkatastrofer, politiska undergånger, stordåd från modiga och/eller mindre modiga personer. YouTube har definitivt bidragit till demokratiseringen tack vare dessa skildringar.

En hel del filmer har gjorts av påstådda privatpersoner men visat sig senare vara gjorda av företag som står bakom varumärket som filmen handlade om i. Detta i syfte att öka den virala effekten.

Bild från weknowmore

Hur gör man och varför gör man det?

Du skapar ett konto på YouTube genom att fylla i de korrekta uppgifterna för registrering på deras hemsida, du skapar ett google-konto med andra ord.

Om du lägger upp filmer på YouTube så ökar du dina exponeringsmöjligheter, men filmen sprider sig inte av sig själv för det. Du har ansvaret för spridningen. Innehållet kan ha en viral effekt om den tilltalar folk runt om i världen. Annars får du sprida filmens existens via dina valda kanaler.

Det finns tusentals bra och märkvärdiga exempel på YouTube över marknadsföringar som gjorts med hjälp av sociala medier men inget talar och beskriver något mer och bättre än en rörlig sekvens av den! Jag har skrivit en del om det på min blogg och det kan vara inspirerande att ta sig en titt innan man skapar egna filmer. Bland det senaste så har ett företag sponsrat skapandet av en videoklipp som visar skapandet av världens första animerade tatuering (se film nedan).

 

Nästa punkt

Social Factory loggoNästa artikel kommer att handla om Google+. Under tiden så är du välkommen att besöka vår blogg (klicka på bilden till höger). Där kan du läsa om sociala medier ur de flesta perspektiven.

Fortsatt trevlig sommar önskar vi er på Social Factory!